Verkostomarkkinointi eli monitasomarkkinointi: alan kritiikin hakemisto

10/2000–15.07.2010 Kirjoittanut Petteri Haipola

 

Tämän sivun hakemisto:

Tietoa verkostomarkkinoinnista ja pyramidipeleistä

Seuraavat artikkelit ovat pdf-muotoisia. Ne pohjautuvat Wikipediassa toukokuussa 2007 julkaistuihin kirjoittamiini artikkeleihin. Niissä on tarkat lähdeluettelot. Wikipedian artikkeleita on sen jälkeen oletettavasti muutettu, joten ne eivät välttämättä vastaa enää kirjoittajan näkemystä asioista.

Yhdysvalloissa perustettu verkostomarkkinointiin kriittisesti suhtautuva kansalaisjärjestö Pyramid Scheme Alert saa jatkuvasti kyselyjä siitä, "Onko tämä tai tuo verkostomarkkinointiyritys laiton pyramidijärjestelmä" (pyramidihuijaus eli laiton pyramidipeli)? Vastauksena heille annetaan seuraava:

Jos (1) uusien osallistujien värvääminen on järjestelmän pääasiallinen tulonlähteen toive, (2) palkkiojärjestelmä tarjoaa palkkioita monelta eri tasolta "alalinjasta", (3) suurin osa rahoista menee ylimmille tasoille, (4) palkkiojärjestelmä edellyttää sinun ostavan toistuvasti tai kuukausittain tuotteita ja (5) on vain vähän jälleenmyyntiä (muille kuin jälleenmyyjille ja heidän perheilleen) -- niin kyse on huijauksesta (eli laittomasta pyramidipelistä).

Tätä samaa arviointimenetelmää tulisi viranomaisten soveltaa eri puolilla maailmaa arvioidessaan laillisen ja laittoman kaupankäynnin välistä eroa monitasomarkkinointijärjestelmissä. Näiden kriteerien mukaan lähes jokainen tunnettu verkostomarkkinointiyritys toimii kuin laiton pyramidipeli (noin 99 %).

Laiton pyramidipeli on aina naamioitu muistuttamaan laillista kaupankäyntiä, vedonlyöntiä tai sijoitustoimintaa. Sen vuoksi sen paljastaminen on vaikeaa. Ellei kuluttaja ja ehdokas verkostomarkkinoijaksi tee yllä olevan testin kaltaista tutkimusta ennen järjestelmään liittymistään, on totuuden löytäminen vaikeaa liittymisen jälkeen, koska silloin on jo "oma lehmä ojassa", eli rahat ja maine ovat kiinni järjestelmässä.

Kestää yleensä viikkoja, kuukausia tai vuosia ennen kuin järjestelmän todellinen luonne paljastuu petetyille kuluttajille. Osalle se ei paljastu koskaan, ja osa huijatuista alkaa itse huijata ammatikseen muita, kun on oppinut ylälinjansa sponsoreilta sen, miten se tehdään. Näin hänestä tulee petoksen ammattilainen, joka huijaa ihmisiä elantonsa eteen ja rikastuakseen muiden kustannuksella.

Yleinen kritiikki

Power point esitykset

Tiedostojen lataaminen voi kestää jonkin aikaa tiedostojen suuren koon vuoksi.

Tekstitiedostot

  1. Tahdotko vähän lisätuloja ja hyvän mahdollisuuden rikastua ilman mitään riskejä?
  2. Verkostomarkkinointi
    Lähes kaikki, mitä sinun tarvitsee alasta tietää.
  3. Miten verkostot kasvavat? Kaaviokuvia verkostojen kasvusta.
  4. Miten tunnistat huijauksen?
    Hyödyllisiä neuvoja, joiden avulla vältyt huijatuksi tulemiselta ja tunnistat huijauksen, jos olet sen uhri tai levität petollista järjestelmää tuttavillesi.
  5. Verkostomarkkinoinnin kasvuluvut
    Selvitä, miten hyvä mahdollisuus verkostomarkkinoijalla on saada lisätuloja ja rikastua.
  6. Haluatko saada töitä?
    Verkostomarkkinointi: siinäkö vastaus etsintääsi?
    Verkostomarkkinointi tarjoaa sinulle töitä, mutta yhtiö ei maksa sinulle palkkaa. Sen sijaan joudut maksamaan siitä, että teet työtä: värväät uusia myyjiä ja suosittelet yhtiön tuotteita tuttavillesi. Sen lisäksi joudut ostamaan itse ylihintaisia ja turhia tuotteita, joita et muuten ostaisi, mutta kun sinulle on markkinoitu "hyvää mahdollisuutta lisäansioihin ja taloudellisen riippumattomuuden saamiseen", niin olet lähtenyt mukaan kannattamattomaan toimintaan suurin tulo-odotuksin. Sinuun valetaan jatkuvasti lisää uskoa siihen, että voit saada lopulta paljon rahaa ns. passiivisten tulojen ansiosta. Riittää, että värväät pari myyjää alalinjaasi ja nämä tekevät samalla tavalla. Tämän jälkeen rahaa alkaa tulla ovista ja ikkunoista, kunhan vain jatkat tuotteiden tilaamista ja motivoit alalinjaasi värväämään ja ostamaan yhtiön tuotteita.
  7. Miten verkostot kasvavat?
    Lyhyt kuvaus siitä, miten verkosto lähtee kasvamaan uudesta myyjästä alaspäin.
  8. Unelman toteutumisen todennäköisyys
    Verkostomarkkinointi elää sillä, että osallistujille myydään unelmaa rikastumisesta ja sanotaan siihen olevan hyvä mahdollisuus. Jos unelman tavoittelijat tietäisivät unelman toteutumisen todennäköisyyden ja tappioiden suuren riskin, niin he eivät lähtisi mukaan ja lopettaisivat toiminnan heti, kun saavat tietää todennäköiset mahdollisuutensa menestymiseen.
  9. Tehottomin tapa myydä hyviä tuotteita
  10. Testaa oma yrityksesi!
    Toimiiko se niin kuin laiton pyramidipeli vai niin kuin rehellinen suoramyyntiyritys?
  11. Faktoja, ei kuulopuheita
    Lue, mihin tietoni ja väitteeni perustuvat.
  12. Kilpailu markkinaosuuksista verkostomarkkinoinnissa
  13. Mikä on vikana verkostomarkkinoinnissa?
    Verkostomarkkinoinnissa värvätään tarkoituksella liikaa yrittäjiä eli myyjiä ja verkoston rakentajia, mistä syystä suurin osa osallistujista häviää rahan ja työpanoksen henkilökohtaisena tappiona, mistä suuri osa menee verkoston ylätasoilla oleville kouluttajille ja pääyhtiölle.
  14. Miten tunnistat laittoman pyramidin?
    Lue tämä, niin tiedät, mihin sinua pyydetään mukaan ja osaat erottaa toisistaan laittoman rahankeräyksen eli pyramidipelit ja rehellisen suoramyynnin.
  15. Hitaan kasvun verkosto
  16. Millainen on laillinen verkostomarkkinointiyritys?
  17. Verkostomarkkinointi ja kommunismi
  18. Yleistä asiaa verkostomarkkinoinnista
    Lyhyt tietopaketti kuluttajien valistamiseksi ja suojelemiseksi petosta vastaan.
  19. Verkostomarkkinoinnin kaksi vikaa
    Näiden vikojen ja sisäänrakennetun itsetuhomekanismin vuoksi verkostomarkkinointi ei voi toimia edes teoriassa alatasojen eli viimeisenä mukaan lähteneitä myyjiä hyödyttävällä tavalla.
  20. Yksinkertaista matematiikkaa
    Verkostomarkkinoijat kilpailevat enimmillään 50 ehdokkaasta, joista suurin osa lopettaa toiminnan yhden tai kahden tappiollisen vuoden jälkeen liittymisensä jälkeen. Uusia edustajia joudutaan värväämään jatkuvasti eroavien tilalle ja verkoston kasvu on lopettavien sekä uusien edustajien välinen erotus. Jälleenmyyjien määrä voi kasvaa ainoastaan tiettyyn rajaan asti ja kasvu pysähtyy lopulta kokonaan. Vain pari kolme prosenttia maan väestöstä voi olla yhtä aikaa verkostomarkkinoijia.
  21. Kiipeäminen pyramidin huipulle verkostomarkkinoinnissa
    Verkostomarkkinoinnilla voi ansaita rahaa ja jopa rikastua, mutta näitä menestyjiä on todella harvassa. Uuden edustajan on mahdollista kiivetä pyramidin huipulle yhtiön eniten tienaavaksi jälleenmyyjäksi ja tiimin kouluttajaksi. Miten se voi tapahtua ja onko siihen hyvätkin mahdollisuudet? Jatkoa aiempaan artikkeliin "Yleistä asiaa verkostomarkkinoinnista".
  22. Ohje värväyksen kohteeksi joutuneille pdf
    Jos sinua pyydetään mukaan verkostomarkkinointiin, niin kannattaa ottaa tarkoin selvää siitä yhtiöstä ja tuotteista sekä alasta yleensä, ennen kuin panet nimesi sopimukseen ja maksat rahaa liittymisestä. Niin: ilman rahaa et voi liittyä. Huomaat sen siinä vaiheessa, kun olet allekirjoittamassa paperia - rahaa pitää maksaa ja saat ohjeet minne sekä kuinka paljon. Mieti myös sitä, olisitko valmis tarjoamaan tätä "mahdollisuutta" omalle puolisollesi, isällesi, äidillesi, muille sukulaisillesi ja parhaille ystävillesi? Tutki asiaa tarkoin ja ajan kanssa. Älä anna kiireen johdattaa sinua harhaan. Värvääjillä on kiire ja he painostavat sinua nopean ratkaisun tekemiseen. Eikö sen pitäisi olla sinulle hälytysmerkki? Hyvä mahdollisuus ei karkaa käsistä. Jos idea on hyvä, niin se on hyvä sitä vielä sadan vuoden päästä. Jos se on huono, niin se on sitä hamaan maailman loppuun asti. Etsi tietoa ja tee viisas päätös. Tämä artikkeli auttaa sinua oikeiden kysymysten esittämisessä. Jos saat niihin oikeat vastaukset, niin tiedät, mikä on parasta sinun taloudellista turvallisuuttasi ja henkistä hyvinvointiasi ajatellen.
  23. Verkostomarkkinointi eli monitasomarkkinointi pdf-tiedosto
    Alan tilastoihin ja tutkimuksiin perustuva tutkielma verkostomarkkinoinnin tarpeellisuudesta, laillisuudesta, moraalista ja vaikutuksesta ihmissuhteisiin.
  24. Verkostomarkkinoijan työhön käyttämä aika ja raha pdf-tiedosto
  25. Markkinoiden kyllästyminen ja verkostomarkkinointi pdf
    Markkinat ovat jatkuvasti kyllästyneessä tilassa. Tuotteet ja palvelut ostetaan jostakin muualta. Myyjän ja alan yrityksen pitää vallata markkinaosuus muilta yrityksiltä, jos haluaa tulla markkinoilla ja pysyä siellä.
  26. Markkinoiden kyllästymisen pakoiluyritykset
  27. Markkinoiden kyllästyminen on taloustieteellinen fakta
  28. Yrittäjä vai kuluttaja? pdf-tiedosto
    Onko verkostomarkkinoijaksi ryhtyvä henkilö yrittäjä vai kuluttaja? Miten käy opintotuen ja työttömyyskorvauksen, jos lähden mukaan liiketoimintaan? Saatko starttirahaa ja muita tukia valtiolta sekä työvoimahallinnolta? Lue tarkoin, ennen kuin teet päätöksen liittymisen puolesta tai sitä vastaan. Sisältää linkin ohjeeseen kaupan ja sopimuksen purkamisen varalle.
  29. Verkosto- ja suoramarkkinoinnin osuus kotitalouksien kulutuksesta vuonna 2004 (pdf) sekä vähittäiskaupasta vuonna 2005
  30. Suomessa toimivat verkostomarkkinointiyritykset
  31. Onko se itsestä kiinni häviääkö verkostomarkkinoinnissa rahaa vai ei? pdf
    Jos tuhannelle ihmiselle annetaan tehtäväksi värvätä vuodessa 20.000 henkeä lisää ja heidän jokaisen tehtävänä on värvätä taas 20 henkeä lisää kukin, niin kenen syy on se, ettei tällainen värväys onnistu? Jos alueella on 100 myyjää myymässä vitkuttimia, mutta vain 100 asiakasta tarvitsee ja haluaa ostaa vitkuttimia sillä alueella, niin kenen syy on se, etteivät kaikki myyjät saa myytyä sataa vitkutinta, mikä olisi edellytys voiton saamiseksi? Älä anna syyllistää itseäsi siitä, että sinua on johdettu harhaan ja petetty. Ota selvää asioista ja sysää syy niiden päälle, jotka ovat todellisia syyllisiä: yhtiöiden ja tiimien johtajat, jotka ovat suunnitelleet tämän petollisen järjestelmän ja levittävät sitä harhaanjohtavan markkinoinnin avulla.
  32. 25+ kysymystä ja oikeat vastaukset värväyskokousta varten pdf
    Jos sinut on kutsuttu lyhytesitelmään, värväyskokoukseen tai alan koulutustilaisuuteen, niin sinun kannattaa olla valmistautunut parhaalla mahdollisella tavalla tulevaa aivopesua varten. Lue siksi nämä 25+ hyvää kysymystä ja niiden oikeat vastaukset. Kiinnitä erityisen suurta huomiota kysymykseen numero 25: se on avain siihen, mistä myyjien tappiot johtuvat. Muista, että sinä olet yksi mahdollinen myyjä verkostossa ja voit olla jo nyt, kun tätä luet. Kysymykset on syytä kysyä liikeideaa esitteleviltä puhujilta ja ne koituvat kaikkien edustajien sekä ehdokkaiden parhaaksi. Voi olla, että kyse onkin laittomasta rahankeräyksestä ja pyramidipelistä eikä rehellisestä tuotteiden myynnistä niin kuin väitetään! Eihän sinullekaan yritetä ensisijassa myydä mitään tuotteita vaan sinua yritetään värvätä mukaan itsenäiseksi myyntiedustajaksi eli jälleenmyyjäksi?! Ota selvää asioista ennen kuin menet laittamaan nimeäsi mihinkään paperiin ja maksat tyhjästä tai värväät ystäviäsi sekä sukulaisiasi mukaan mahdollisesti rikolliseen toimintaan. Niin: kyllä se on mahdollista ja jopa todennäköisempää kuin se, että voitat rahaa pyramidipelissä! Lotostakin voittaa helpommin miljoonia kuin verkostomarkkinoinnista. Tutki vaikka verotietoja, jos et muuten usko! ;-)
  33. Pyramidipeliä ja laitonta rahankeräystä pdf-tiedosto
    Tiivistetyt perustelut sille, miksi verkostomarkkinointia tulisi pitää laittomana rahankeräyksenä ja pyramidipelinä eikä rehellisenä tuotteiden suoramyyntinä.
  34. Kannattaako sinun olla aktiivinen ja ostaa tuotteita verkostomarkkinoinnin kautta? pdf Jos olet jälleenmyyjä tai itsenäinen myyntiedustaja, niin miksi sinun kannattaa ostaa firmasi tuotteita joka kuukausi ja pitää itsesi aktiivisena? Onko sinulla niin suuri alalinja, että saat sieltä enemmän passiivista tuloa kuin mitä toiminnasta aiheutuu kuluja? Ellei, niin on aivan järjetöntä ostaa tuotteita, joita et tarvinnut ennen tätä "hyvää mahdollisuutta" etkä tarvitse tämän hyvän mahdollisuuden ja unelmiesi romuttumisen jälkeenkään! Jos olet kuluttaja, niin sinun ei kannata tukea petollista verkostomarkkinointia tilaamalla tuotteita heidän kauttaan. Äänestä jaloillasi ja osta tuotteet samoista luotettavista sekä tutuista myymälöistä, mistä ennenkin. Se on turvallista ja eettisesti hyväksyttävää.
  35. Millainen ihminen huijaa muita ammatikseen?
    Jopa taskuvaras on parempi ihminen kuin verkostohuijari! Hän ei syytä niitä, joilta on rahat varastanut. Verkostohuijarit tekeytyvät sen sijaan kunniallisiksi ihmisiksi, jotka "auttavat lähimmäisiään", mutta riistävät heiltä rahat ja ajan. Päälle päätteeksi huijatun ihmisen ihmissuhteet kärsivät, koska hän on levittänyt huijauksen kaveripiiriinsä ja sukulaisten keskuuteen.
  36. Verkostomarkkinointi on nopeimmin kasvava teollisuuden ala
    Tuo on yksi perättömistä huhuista, mikä liikkuu verkostossa. Todellisuudessa ala ei kasva lainkaan länsimaissa. Markkinat ovat jatkuvasti kyllästetyssä tilassa. Myyjiä on jo nyt niin paljon kuin voi olla, mutta lisää värvätään jatkuvasti. Myyjien määrä ei kuitenkaan kasva, koska yhtä monta myyjää lopettaa toiminnan tappioiden vuoksi kuin uusia aloittaa toiminnan. Tällä tavalla Suomessa huijataan kahdessa vuodessa noin 20,000 hengen rahat ja työpanos.
  37. Avoin vetoomus verkostomarkkinoinnin kanssa tekemisiin joutuneille
    Jos haluat tehdä hyvää ja auttaa lähimmäisiäsi, niin toimi ohjeiden mukaan.
  38. Verkostomarkkinoijan pätevyysvaatimukset eli avoimia työpaikkoja tarjolla!
    Tarvitsetko työtä? Oletko rahan puutteessa? Haluatko VARMAN työpaikan, jonka kautta sinulle tarjotaan "helppoa" ja "riskitöntä" tapaa saada vähän lisätuloja tai ansaita jopa päätoiminen elatus tahi vallan rikastua?! Kyllä: kuulit oikein! Nyt tämä loistava työpaikkatarjous ja "mahdollisuus" on tarjolla juuri sinulle! Katso, oletko riittävän pätevä kelvataksesi tähän työhön? Aikaisempia meriittejä tai koulutusta ei tarvita: firma ja tiimi lupaa kouluttaa sinut tehtäviin ja työ on todellakin helppoa eikä vaadi kuin pari tuntia viikossa, niin rahaa alkaa heti tulla tilillesi! Eikö olekin hyvä mahdollisuus ja nämä ihmiset haluavat todella auttaa sinua, joka myös tahdot saada hieman helpotusta elämäsi arkeen ja taloudellisiin ongelmiisi! Tähän kannattaa tutustua tarkemmin, sillä et menetä mitään muuta kuin aikaa lukemalla tämän kirjoituksen, mutta se pieni vaivannäkö saattaa säästää sinulta satoja tai jopa tuhansia euroja! Ota siis vaarin lukemastasi ja tee hyvä päätös: ottaako tämä työpaikka vastaan vai torjua se? On muuten aika harvinaista, että jokainen halukas otetaan töihin tai ainakin melkein jokainen halukas, sillä työhön ottamiselle on olemassa yksi iso ehto, joka sinun täytyy pystyä täyttämään, jos haluat alkaa tehdä tätä työtä. Mikä se ehto on: lue, niin tiedät! Tieto on valtaa ja se on joskus myös rahan arvoista niin kuin tässäkin tapauksessa! :-)
  39. Saanko varastaa sinulta 20 euroa?
    Kevyt huumori-pläjäys tähän alkuun!
  40. Kuinka moni saavuttaa verkostomarkkinoinnin unelman?
    Vain vähemmän kuin yksi sadasta saa voittoa ja vain alle yksi kymmenestätuhannesta saavuttaa unelmansa, eivätkä hekään voi lopettaa kokonaan työntekoa.
  41. Lait ja asetukset
    Mitä lainkohtia alalla yleisesti, jatkuvasti ja "mahdollisesti" rikotaan?
  42. Ehdotus uudeksi rahankeräyslaiksi on riittämätön kuluttajien suojan kannalta
    Ehdotettu laki ei anna viranomaisille toimivaltuuksia ja mahdollisuuksia puuttua verkostomarkkinoinnin aiheuttamiin vahinkoihin ja vääryyksiin.
  43. Onko verkostomarkkinointi suoramyyntiä vai laitonta rahankeräystä?
    Mahdollisuus sille, että verkostomarkkinointi onkin suoramyynniksi naamioitua laitonta rahankeräystä pyramidihuijauksen avulla on erittäin hyvä! Kerro kaikille tästä loistavasta mahdollisuudesta, jotta mahdollisimman moni läheinen varjeltuisi petoksen uhriksi joutumiselta.
  44. Suomi ja verkostomarkkinointi
    Lyhyt mutta hyödyllinen ja selkeä pdf-tiedosto! Lue ja vaikuta!
  45. Miten verkostomarkkinointi toimii - tai miten se ei toimi
    Johdanto kahden seuraavan artikkelin lukemiseksi
  46. Verkostomarkkinoinnin voittajat ja häviäjät
    Mahdollisesti yli 99 % verkostomarkkinoijista menettää rahansa ja työpanoksensa verkostoon.
  47. Miten verkoston myyjät vahtuvat parissa vuodessa?
    Selvitys alasta ja esimerkki, miten lähes koko alalinja vaihtuu uusii häviäjiin parissa vuodessa.
  48. Verkostomarkkinointi on huijausta alusta asti
    Tämä artikkeli ei jätä kysymyksille juuri sijaa, mutta antaa sitäkin enemmän vastauksia! Verkostomarkkinointi on mahdollisesti juuri sellaista kuin millaiseksi sen kuvailen.
  49. Verkostomarkkinoinnin selviytymisopas
    jälleenmyyjille ja ehdokkaille
  50. Selviytymisopas 2
    jälleenmyyjille ja ehdokkaille
  51. Selviytymisopas 3
    jälleenmyyjille
  52. Pyramidit
    Verkostomarkkinointi on moraalisesti tuomittavaa, koska siinä myyjät eivät saa vastiketta verkostoon sijoittamalleen rahalle vaan menettävät rahansa ja työpanoksensa pääyhtiön ja ylätasojen sponsoreiden hyväksi.
  53. Seurakunnat ja verkostomarkkinointi
    Verkostomarkkinointi tunkeutuu kristillisiin seurakuntiin. Miksi tätä ei pitäisi sallia?
  54. Mikä on vikana verkostomarkkinoinnissa?
    Suomennos Dean VanDruffin artikkelista "What´s Wrong With Multi-Level Marketing?" Ehkä paras yleisen tason verkostomarkkinointia kritisoiva artikkeli.
  55. Mikä on vikana verkostomarkkinoinnissa – usein esitetyt kysymykset
    Suomennos Dean VanDruffin artikkelista "What is Wrong With MLM – Frequently Asked Questions". Lue myös tämä ja silmäsi avautuvat!
  56. Miksi verkostojätit eivät kaadu?
    Todistaako verkostomarkkinointifirmojen pitkä elinikä toiminnan lailliseksi tai moraalisesti hyväksyttäväksi? Mistä johtuu, ettei koko pyramidi romahda?
  57. Ylpeys ja ahneus
    Ihmisen luontainen ylpeys estää häntä tunnustamasta, että häntä on huijattu. Ahneus saa monet lankeamaan.
  58. Lopettaneiden määrä perinteisissä firmoissa ja verkostomarkkinoinnissa
    Myytti paljastettuna: suurin osa perinteisistä firmoista jatkaa toimintaansa, mutta verkostomarkkinoijista yli 98 % lopettaa parissa vuodessa.
  59. Perinteisen yrityksen perustamisen ja verkostomarkkinointi-teamiin liittymisen väliset erot
    Toinen on kuin lottokupongin palauttamista ja lähtemistä kaleerilaivan orjaksi, toinen on itsensä työllistämistä ja riskien tarkkaa kartoittamista ennen toimeen ryhtymistä.
  60. Vapaaehtoisuuteen vetoaminen
    Harhaanjohtavan markkinoinnin avulla huijattu ihminen on uhri. Totuutta ei himmennä se, että hän "on antanut vapaaehtoisesti huijata itseään".
  61. Onko menestyminen kiinni tehdyn työn määrästä ja käytetystä ajasta sekä sitoutumisen asteesta?
    Voiko jälleenmyyjä "määrätä" tai määritellä itse, miten paljon hän ansaitsee? Huomaa, että mainostajat sanovat ovelasti: "jälleenmyyjä voi määrätä itse, miten paljon hän HALUAA ansaita toiminnalla rahaa!" Saahan sitä HALUTA vaikka mitä, mutta kun ne halujen takana olevat unelmat on niin vietävän vaikeita saavuttaa!
  62. Lukijoiden kertomuksia ja palautetta
    Haluatko kertoa oman kokemuksesi jälleenmyyjänä tai hänen läheisenään? Julkaisen asialliset ja hyvät kertomukset.
  63. Lyhyt oppimäärä markkinoiden kyllästymisestä
    Move Networks Oy esimerkkinä pyramidin romahtamisesta ja markkinoiden kyllästymisestä.
  64. Yleistämisestä
    Yleisen totuuden kertominen ei ole yleistämistä.
  65. Miten saatu kustannushyöty näkyy jälleenmyyjien tilipussissa? pdf-tiedosto
    Vastaus: ei mitenkään. Mutta sehän ei olekaan mikään yllätys vai onko?
  66. Usein esitetyt kysymykset
  67. Mielenhallinnan metodit verkostomarkkinoinnissa pdf-tiedosto
    Nimimerkki Bezirken kirjoitus aivopesusta.
  68. Kirje kansanedustajalle pdf
    Sinäkin voit yrittää vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin. Laadi oma kirjeesi tai lainaa minun kirjettäni ja pyydä kansanedustajaa tekemään jotakin verkostomarkkinoinnin yhteiskunnalle aiheuttamien ongelmien poistamiseksi tai vähentämiseksi. Kirjettä on helpompi kopioida ja siteerata word-tiedostona.

Amway tietopaketti

  1. Amway Quixtar liiketoiminnan analyysi
    http://www.amquix.info/tr/amway_fn.html
  2. Kannattaako Amwayn järjestelmä ILH:ta (ALH:ta)? Ovatko tuotteet edullisempia?
  3. Amway pika-info, kooste tilastoista
  4. Amway tilastotietoa
  5. Eric Scheibeler, Merchants of Deception
    http://www.merchantsofdeception.com/
  6. Wikipedian alkuperäinen artikkelini, Amway pdf
  7. John Hoagland, Amway tilastot

Linkkejä suomenkielisille sivustoille

  1. Verkostomarkkinointi – Bisnestä vai huijausta? (Nimimerkki Mursis)
    http://verkostomarkkinointi.blogspot.com/
  2. Kuluttajavirasto (http://www.kkv.fi)
  3. Rahoitustarkastus,
  4. Elintarviketurvallisuusvirasto (entinen Elintarvikevirasto)
  5. Kuluttajansuojalaki on kotisivullani
    Huomaa säännökset hyvistä liiketavoista ja markkinoinnissa annettavista totuudenvastaisista ja harhaanjohtavista tiedoista! 2. luku, 1 ja 2 §
  6. Työministeriö/Työvoimapalveluosasto/Tietopalvelu- ja ammattitietoyksikkö: "Yrittäjyyden uudet muodot" -opas, sivut 46-50 kertovat verkostomarkkinoinnista. Kirja on ollut saatavana kaupunkien työvoimatoimistojen tietopalvelusta. Marita Johansson kertoo taustastaan ja siitä, miten hänestä tuli konkurssiin päätyneen Cabouchonin edustaja. Johansson on kirjoittanut teoksen nimeltä "Verkostomarkkinointi" yhdessä Jari Sarasvuon ja Johannes Lindénin kanssa. Se on alan johtavia ja lähes ainoita teoksia Suomessa, mutta kertoo asioita vain pääyhtiöiden ja tiimien johtajien kannalta. Verkostomarkkinoinnin uhreista eli alimpien tasojen jälleenmyyjistä ei kerrota totuudenmukaisesti. Näitä häviäjiä on tohtori Jon Taylorin tutkimusten mukaan 99,9 % alalle lähteneistä myyntiedustajista.
  7. Wikipedia
  8. Huumoria

Vanhojen sivujeni hakemisto

lokakuu 2000 – toukokuu 2004

Tiivistelmät

Suomenkieliset sivut

Vanhentuneita skybiz-osoitteita ei kannata avata, koska ne saattavat yhdistää sinut automaattisen ohjauksen kautta epäilyttäviin sivuihin, joilta yritetään saada sinua lataamaan erilaisia tiedostoja koneellesi tms. ikävää!

Links in English

  1. Federal Trade Commission http://www.ftc.gov/
  2. Pyramid Scheme Alert Org.
  3. Robert L Fitzpatrick
  4. CAI
    • The Truth on MLM or Network Marketing. This research and information on MLM (multi-level or network marketing, etc.) was prepared with the help of top experts over ten years by Dr. Jon Taylor of the Consumer Awareness Institute.
      http://mlm-thetruth.com/
    • Löydät tri Taylorin suomennettuja artikkeleita täältä.
  5. Dean Van Druff, What's Wrong With Multi-Level Marketing? (suomennos)

Back to the directory of my site in English language


Copyright © Petteri Haipola. You may freely copy my articles, but not for commercial use.


Sivun alkuun

Tämä sivu on ladattu palvelimelta yhteensä laskuri kertaa 9.10.2008 jälkeen